Köpvillkor
GENERELLA VILLKOR FÖR ATT HANDLA HOS OSS
För att handla av oss krävs att du är minst 18 år. För svärd är åldersgränsen 21 år enligt svensk lag. Du som kund ansvarar för att känna till gällande regler och åldersgränser i det land du vistas i.
BraBilligt.se tar inget ansvar för beställningar som görs i strid mot våra köpvillkor eller eventuell felaktig hantering av produkter. Det ligger köparen till ansvar att både följa villkoren samt tillgodose sig tillräckligt med information för säker och förståndig hantering av köpta produkter.
Vid tvivel välkomnar vi er att ställa frågor till oss på via kontaktformuläret.
PRISER OCH BETALNING
Alla beställningar skickas efter mottagen betalning alternativt godkänd garant från någon av våra betalningsleverantörer.
All betalning genomförs i kassan vid utcheckning alternativt via banköverföring eller insättning på bankkonto ; betalning kan även genomföras på plats vid avhämtning via Swish.
Vid överföring från utlandet och vid insättning på bankgiro tar det oftast 1-3 dagar för betalningen att registreras i vårt system.
Order skickas först från lager när betalning är bekräftad. Order kan även levereras mot postförskott till folkbokförd adress i Sverige. Kostnader för detta tillkommer. Vi erbjuder inte s k ”Cash on Delivery” utanför Sverige.
Alla priser är inklusive moms inom Sverige och EU. Inga kostnader för moms eller tull tillkommer därför vid beställning inom Sverige eller EU. För beställningar utanför EU kan kostnader för moms och import tillkomma beroende på respektive områdes eller lands lokala lagar och regler och betalas då till transportör innan leverans. Ingen mervärdesskatt debiteras kund av oss vid beställning till länder utanför EU.
Bedrägligt lagda beställningar kan komma att polisanmälas och debiteras med 500 SEK i hanteringskostnad.
Beställningar gjorda som saknar betalning kommer tas bort efter 5 arbetsdagar om inte betalning eller meddelande om anledning kommit till vår kännedom.
LEVERANSER
Alla leveranser sker på vårt ansvar.
Kund ansvarar för att ange korrekta och tillräckliga uppgifter för våra partners att utföra leveransen.
Kund ansvarar för att känna till eventuella regler som gäller för deras område eller land när det kommer till speciella produkter. Vi tar inget ansvar för att känna till alla lagar i alla länder och regioner men kan komma att makulera beställningar om det kommit oss till kännedom att beställaren inte har rätt att beställa/importera nämnda produkt/er. Bedrägligt lagda beställningar debiteras med 500 SEK för att täcka kostnaderna av hanteringen.
Vi förbehåller oss rätten att själva välja transportör som vi anser bäst. (Vi försöker i den mån det är möjligt att följa kundens val. Men godsets beskaffenhet eller viss transportörs villkor kan göra att vi måste välja annan transportör) I dagsläget utförs alla våra leveranser av bland annat men inte uteslutande DHL, Postnord och UPS. Detta kan vid behov eller yttre omständigheter ändras utan förvarning.
Leveranser sker efter respektive transportörs villkor. Vi säkerställer att alla beställningar skickas från oss inom 24 timmar alla helgfria vardagar. Leveranser inom Sverige tar vanligtvis 1 dag men vi kan inte garantera leveranstiden. Inom Europa är leveranstiden vanligtvis 3-5 dagar och för resten av världen 5-15 dagar. Spårningsnummer för sändningen skickas vid avgång till kund via mail. (gäller ej brevtjänster). (klicka på spårningsnumret i mailet för att komma till spårningen)
Reklamation på saknad leverans ska inkomma till oss via e-post på info@brabilligt.se senast 30 dagar efter vi bekräftat utleverans. Vi rekommenderar dock att höra av sig redan vid dag 5 om det är så att ni av någon anledning inte fått avisering så att vi kan ge den informationen och förhindra att beställningen returneras i onödan.
Avisering av leverans sker efter transportörs rutiner till e-post, sms eller via brev. Samtliga uppgifter måste vara korrekt ifyllda av kund.
EJ UTHÄMTADE SÄNDNINGAR OCH POSTFÖRSKOTT
I de fall att en sändning returneras till oss på grund av att exempelvis uppgifter varit felaktiga, att postförskott inte lösts ut eller att sändning inte hämtats i tid, kommer kund debiteras uppkomna kostnader samt för närvarande 250 kr för retur och hantering.
ÅNGERRÄTT
14 dagars ångerrätt gäller alla köp – tiden räknas från mottagande av varan. För att ångra ert köp meddelas detta oss på epost: info@brabilligt.se
Returer utan tidigare godkännande kan komma att nekas.
Köpare står för returfrakt. Återbetalning sker inom senast 30 dagar genom samma betalningsalternativ som köpare ursprungligen valt. Förenade kostnader med returen bekostas av kunden.
Ångerrätten gäller ej produkter där ev. plombering brutits, anpassade produkter som på begäran förändrats eller tillverkats på uppdrag åt kund, där produkt eller förpackning är skadad. Kund ansvarar för att godset packas tillräckligt väl för transporten.
REKLAMATION, RETURER OCH GARANTIER
Vid fel vara eller fel på mottagen vara, eller utebliven vara ska detta skyndsamt meddelas oss på info@brabilligt.se
Bifoga gärna bilder eller video för att styrka ev. problem med varan. Desto mer information desto enklare för oss att bedöma.
Vid förekommande fall att vi anser att produkten måste återbördas till oss för bedömning bekostar vi frakten. Är reklamationen inte giltig och produkten är skadad pga felaktig eller omdömeslös användning debiteras samtliga uppkomna kostnader köparen (minst 250 SEK eller faktiska frakt och hanteringskostnader). Vi förbehåller oss rätten att avgöra vilken åtgärd som görs för reklamationen (ny vara, häva köpet, tillgodohavande, reparera eller ersätta för reparation)
Synliga skador, fel och saknade försändelser ska reklameras inom 30 dagar från betalning. Dolda fabrikationsfel ska reklameras inom 3 år från köpet och inte senare än 2 månader efter att det uppdagats. Reklamationsrätten omfattar inte normalt slitage och förväntad levnadslängd för produkten.
Återbetalning sker inom 30 dagar från beslut om återbetalning och sker via samma betalsätt som beställningen ursprungligen betalats.
Garantier gäller följande respektive produkts och leverantörs villkor vilket framgår av produktbeskrivningen i fråga.
Vid missnöje med beslut från vår sida hänvisar vi till att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden, ARN (www.arn.se)
PERSONUPPGIFTER
När du lägger din beställning hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.